کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی استان مطابق آنچه را که قانون به عنوان شرح وظایف مطرح کرده است در شورای اسلامی استان تشکیل و حدود دو سال از زمان آن می گذرد که در این راستا با تشکیل کارگروهها و جلسات متعدد و همچنین دعوت از مدیران ارشد استانی به جلسات مختلف و همچنین
        

  کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی استان مطابق آنچه را که قانون به عنوان شرح وظایف مطرح کرده است در شورای اسلامی استان تشکیل و حدود دو سال از زمان آن می گذرد که در این راستا با تشکیل کارگروهها و جلسات متعدد و همچنین دعوت از مدیران ارشد استانی به جلسات مختلف و همچنین

ساخت و ساز مازاد بر پروانه،  سيمای شهری را به چالش می کشد

کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی استان مطابق آنچه را که قانون به عنوان شرح وظایف مطرح کرده است در شورای اسلامی استان تشکیل و حدود دو سال از زمان آن می گذرد که در این راستا با تشکیل کارگروهها و جلسات متعدد و همچنین دعوت از مدیران ارشد استانی به جلسات مختلف و همچنین دعوت از شورای اسلامی استان ( شهرها ، بخش ها و شهرستانها ) در جهت دریافت مشکلات و نیز انتقال و پیشنهاد به مدیران استان پرداخته است عمده مسائل و مشکلات استانی در قالب عمرانی به طور مشترک :
1- بحث ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده و حریم شهرها موضوع کمیسیون ماده 100 و 99 .
2- مغایرتهای اجرایی طرح های هادی شهرهای مجاور هم و یا با فاصله بسیار نزدیک به هم .
3- تداخل حریم شهرها با روستاهای موجود در برخی از شهرها
4- عدم مدیریت اجرایی در دریافت عوارض ساختمانی که توسط شهرداریها در حریم شهرها دریافت می شود و نحوه هزینه کرد در منطقه ذینفع
5- عدم وجود برنامه ای جهت یکسان دیدن وضعیت شهرهای نزدیک به هم و به شکل خطی بخصوص شهرهای نوار ساحلی در بخش سطح اشغال ، تراکم ، بلند مرتبه سازی و تعیین ضوابط یکسان و یا نزدیک در تفکیک و سایر امور شهری و ضوابط شهرسازی
6- پیگیریهای لازم در خصوص تصویب طرح های تهیه شده روستایی و نیز روستاهایی که فاقد طرح هادی می باشند در جهت بهره مند شدن از ضوابط طرح هادی روستا و خدمات ناشی از آن .

مازندرانی که در شکل آماری و جمعیتی یکی از ممتازترین استان در بخش ساخت و ساز غیر مجاز در سال گذشته بوده است موضوع عدم پذیرش هم استانی های عزیز به مسائل قانون ، ساخت و ساز قانونی نبوده و نمی باشد . لذا جهت هدایت جامعه در جهت بهبود روند ساخت و ساز چه به لحاظ سازه ای و چه به لحاظ معماری و نهایتاً بکارگیری از عوامل متخصص امر و شکل گیری سیمای شهری به شکل اصولی می بایست در بحث شهرسازی و بکارگیری ضوابط و استانداردها موضوع شهرسازی دقت کامل لحاظ گردد و شهرهای پیوسته خطی بخصوص در نوار ساحل متأسفانه نه تنها از ضوابط شهری همسان برخوردار نمی باشند بلکه دارای ضوابطی از قبیل محدودیت عرصه مالکیت موضوع سند مالکیت و یا فاقد سند مالکیت ، ارتفاع سازی در جغرافیای یکسان و عدم وضع مقررات طرح های هادی به شکل کلی و محدودیت در فاصله مناطق شهری به اندازه مرز محدوده شهرها نسبت به هم ، عدم دقت در تهیه طرح ها و سایر عوامل مختلف موجب هدایت به سمتی خارج از دریافت پروانه ساختمان و یا افزایش ساخت و ساز موضوع مازاد بر پروانه بخصوص در طبقات مازاد همگی به عنوان تخلف مطرح که متأسفانه سیمای شهری را به چالش می کشند .
وقتی که استان مازندران به عنوان کلان شهر مطرح می باشد نیازهای داخلی شهری گذرها و خیابان ها راههای ارتباطی و حجم ارتباطات برون شهری و گذرگاهی از سایر استانها و در مجموع ارتباط  دادن فضای معماری و شهرسازی و فضاهای ارتباطی به شکل منظم و منسجم از اولویت هاست .
در بحث روستاها هم تقریباً این چنین است ، اکثر روستاهای استان با فاصله بسیار نزدیک به هم و در ارتباط با شهرهای مجاور می باشند لذا در جهت ساماندهی به لحاظ تهیه طرحهای هادی ، ایجاد ضوابط ساخت و ساز روستایی و هدایت و تشویق در جهت دریافت پروانه های ساختمانی که الحمدا... در مازندران بخوبی در حال انجام است . ولی آنچه که از مشکلات فعلی به نظر می رسد روستاهای فاقد طرح هادی است که در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همچون گذشته فعال در این عرصه نیز جهت تهیه طرح اقدام نموده است . در جهت حفظ فضای سبز و استفاده بهینه از بافتهای کشاورزی بلند مرتبه سازی نیز حتی در ساخت و ساز روستایی نیز در دستور اجرایی استان می باشد .
کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی استان در جهت تبادل نظرات و پیشنهادهای مختلف و بکارگیری تصمیمات یکسان و اجرایی در سال گذشته با دعوت از رؤسای شورای اسلامی شهرها و تشکیل کمیسیون توسعه و عمران شهری در کل استان از طریق نمایندگان معرفی شده شورای اسلامی شهرها پرداخت که امیدواریم تجربه اجرایی بسیار خوبی در جهت کمک به وضعیت موجود شهری و پیشنهادهای خوبی از طریق متخصصان امر حاصل آید .
در سالی که مزین به سال بکارگیری از الگوی مصرف که از فرمایشات مقام معظم رهبری می باشد بکارگیری و اجرایی نمودن آن در بحث ساخت وساز بخصوص در ساختمان سازی به لحاظ استفاده اصولی و فنی در بکارگیری از مصالح مناسب و مقاوم ، بکارگیری از تکنیک های نوین ساختمان سازی در مصالح در جهت کاهش مصرف انرژی و سوخت و رعایت اصول و ضوابط مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان و عوامل و ابزار متعدد در بکارگیری و شکل گیری ساختمان و حتی نظارت عالیه و درست در این زمینه نیز یکی از ضروریات ساخت و ساز به لحاظ جغرافیای مازندران می باشد .
*** جا دارد از معاونت محترم عمران آقای مهندس هاشمی و همکاران محترم شان در استانداری ، رئیس محترم مسکن و شهرسازی مهندس رسولی و همکارانشان ، مدیر کل محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همکارانشان و همه عزیزانی که در جلسات مختلف بنا به دعوت هم به ما کمک کردند و هم در جهت رفع موانع و مشکلات استان در زمینه عمران شهری و روستایی هم استانی های عزیزمان در این استان لاله خیز قدم برداشته اند تشکر نمایم .

                                                                                             علی اصغر جعفری
                                                                                     عضو شورای اسلامی استان
                                                                               و رئیس شورای اسلامی شهر سرخرود

کد مطلب : ۱۶۷  / گروه :  / ۱۷ خرداد ۱۳۸۸  /  بازدید : ۳۱۳۴

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

آمار سایت

امروز26
دیروز 1514
جمع 922896
        
 کلیه حقوق برای پایگاه شورای اسلامی استان مازندران محفوظ است - طراحی ، اجرا و پشتیبانی : مازندنت